Vi har samlet noen av de spørsmålene som går igjen hos de reisende, for å prøve å hjelpe deg litt på vei.
Hvis du ikke finner svar på det du lurer på, er du alltid velkommen til å ringe oss. Vi er tilgjengelige hele døgnet på telefon (+47 22 0) 08050.
Hvilke regler gjelder til landet jeg skal reise til, og hva kreves av tester?
Her endrer reglene seg hele tiden, så krav til innreise kan endre seg fra bestilling til avreise. Vårt beste tips for å holde deg oppdatert på dette er UDs nettsider. Her får du oversikt over alle land og hvilke krav som må innfris før innreise. Finner du ikke informasjonen du leter etter her, kan du også kontakte ambassaden i landet du skal besøke. Alt dette bør naturlig nok gjøres god tid i forveien.
Vi anbefaler deg også om å ta en kikk på CIBT sin innreiseguide. Her legger du inn hvor du reiser fra, din nasjonalitet og hvor du skal reise til. Du får da oppdatert informasjon på hva som gjelder for deg, i det landet du reiser til.
Det er viktig å understreke at vi ikke kan holdes ansvarlig for informasjonen som kommer fra denne typen tredjepartsløsninger, men vi har testet løsningen grundig, og opplever den som nøyaktig og oppdatert.
Hvilken type covid-19 test er gyldig? PCR eller hurtigtest? Og hvor mange timer før avreise må testen tas?
Dette varierer fra land til land. På IATAs nettsider finner du oppdatert informasjon om hvilket testkrav det enkelte land har. Oversikten viser også ulike innreisekrav, så her kan du finne mye nyttig informasjon.
Er det en grense for hvor lenge jeg kan være i transit?
Ja, de fleste flyplassene har satt en øvre grense for hvor lenge man kan oppholde seg i transit. Dette varierer fra flyplass til flyplass, så vi anbefaler at du i forkant av reisen sjekker flyplassens nettside. Vårt aller beste tips er imidlertid å bestille en direkteflyvning, så langt det er mulig. Da slipper du å tenke på transittider.
Må jeg ha på munnbind og hvilken type er påkrevd?
Den generelle regelen over store deler av verden, er at du fremdeles skal ha på deg munnbind gjennom hele flyvningen. Vær også obs på at munnbind og ansiktsmaske er to forskjellige ting, og at noen flyselskaper krever at du har ansiktsmaske mens andre krever munnbind. Her i Norge trenger du ikke munnbind på flyvninger.
Må jeg bo på karantenehotell ved ankomst, og hvordan kan jeg vite hvilke hotell som er karantenehoteller?
Det er ankomstlandet som bestemmer om du må bo på karantenehotell eller ikke. Hvilke hoteller som benyttes til karantene varierer fra dag til dag – det kommer an på hvor stort behovet er. Det betyr at et hotell kan bli et karantenehotell fra en dag til en annen. På IATAs nettside finner du informasjon om du må bo på karantenehotell ved ankomst, og hvordan du skal forholde deg til dette.
Kan jeg endre billetten min?
Vår anbefaling er at du bestiller fleksible billetter som kan endres og refunderes. Dette er billetter uten refusjonsrestriksjoner, slik at du har krav på full refusjon av billettbeløpet – uavhengig av hvorfor du evt. avbestiller.
Husk at du har tilgang til vårt onlineverktøy, der du enkelt kan endre og kansellere reisen din selv. Logg deg inn i reiseportalen Webgate, eller i appen, og gjennomfør endringen med kun få tastetrykk.
Trenger du å snakke med oss? Du når oss på telefon (+47 22 0) 08050, døgnet rundt.
Her kan du lese mer om våre anbefalinger rundt bestilling, endring, avbestilling og refusjon.
Hvor finner jeg kvittering for reisen min?
Du finner alle kvitteringer for reiser bestilt gjennom oss under «Min profil» på www.berg-hansen.no/logg-inn.