Terminal på flyplass

Streik

Streiker kan komme i flere ulike former og fasonger, og er du uheldig kan én eller flere streiker påvirke reisen din. Dette er våre råd og anbefalinger til flypassasjerer som påvirkes av SAS-pilotenes streik.

Gul bakgrunn

SISTE NYTT OM STREIKEN:

18.07: Partene har kommet til enighet, og den 15 dager lange streiken er nå over.

13.07: SAS og pilotforeningene møtes til nye forhandlinger.

08.07: SAS’ konkursbeskyttelsessøknad i USA er godkjent. Dette betyr at SAS kan fortsette sin virksomhet som vanlig under konkursbeskyttelsesprosessen.

07.07: Partene står fortsatt langt fra hverandre, og det er ikke kommet meldinger om at det planlegges å gjennomføre nye forhandlinger.

06.07: SAS fortsetter å kansellere flyreiser. Det anslås at mellom 250 og 300 SAS-flyvninger hver dag vil kanselleres på grunn av pilotstreiken.

05.07: 680 kabinansatte i SAS permitteres på grunn av den pågående pilotstreiken.

05.07: SAS søker om konkursbeskyttelse i USA. En konkursbeskyttelse betyr at selskapet i en periode beskyttes mot at kreditorer kan slå selskapet konkurs, mens det jobbes med lønnsom drift på lengere sikt.

04.07: Samtlige piloter i SAS Scandinavian Airlines er tatt ut i streik. Det er viktig å presisere at dette ikke gjelder piloter i SAS Connect eller SAS Link. Sjekk om ditt fly er påvirket av streiken her.

02.07: Fristen forlenges til mandag 4. juli kl.12:00.

29.06: Fristen forlenges til lørdag 2. juli kl.00:01.

25.06: Det varsles om at samtlige piloter i SAS Scandinavian Airlines vil tas ut i streik, dersom streik blir et faktum.

09.06: Brudd i forhandlingene mellom SAS og pilotforeningene i Norge, Sverige og Danmark. Det er sendt ut varsel om plassfratredelse, som kan bety streik fra onsdag 29. juni.

Flyvinge blandt skyer og sol

Du får beskjed fra SAS

Streiken er over og vanlig drift vil gjenopptas så snart som mulig. Det kan imidlertid oppstå trafikkforstyrrelser og kanselleringer de neste dagene.

Har du ikke hørt noe fra SAS (e-post eller SMS) om at reisen din er påvirket av streiken? Da går flyet ditt mest sannsynlig som planlagt og du møter opp til avtalt tid. SAS oppfordrer alle til å sjekke statusen på sin flyvning her.

Berg-Hansen App

Ønsker du å utsette reisen?

SAS åpner opp for at alle reisende med flybillett frem til 21. juli kan endre denne kostnadsfritt. Les mer om dette her.

Er billetten din bestilt gjennom Berg-Hansen må du ta kontakt med vårt kundesenter for å gjennomføre endringen.

NB! Har du en fleksibel billett kan du selv endre på berg-hansen.no eller i appen.

Jente foran tavle på flyplass

Vedrørende kansellering

Flyreiser som allerede er kansellert, vil forbli kansellert. Står flyreisen din i fare for å bli kansellert må du vente til SAS kansellerer flyet ditt for å ha krav på full refusjon.

Ønsker du allikevel å kansellere ber vi deg gjøre dette selv på berg-hansen.no eller i appen. Billetten din settes da på refusjons-kø, og du vil automatisk få tilbakebetalt det du har krav på.

Har flyreisen din blitt kansellert av SAS?

Dersom flyreisen din har blitt kansellert, har du tre valg:

  1. Ombooking til en flyvning snarest mulig.
    SAS starter ombookingen med én gang flyvningen er kansellert, og du vil få beskjed direkte fra SAS når ombookingen er gjennomført. Er du fornøyd med det nye tidspunktet SAS har gitt deg? Da trenger du ikke foreta deg noe.
  2. Ombooking til en flyvning på et senere tidspunkt.
    Passer det nye tidspunktet dårlig, og du ønsker å booke om til et senere tidspunkt? Er flybilletten bestilt gjennom Berg-Hansen og er fleksibel, kan du gjøre ønskede endringer selv på berg-hansen.no eller i appen. Dersom du har en restriktiv billett, må du ta kontakt med vårt kundesenter for å gjøre endringen.
  3. Full refusjon.
    Ønsker du å kansellere flyvningen og få pengene tilbake? Du kan kansellere selv på berg-hansen.no eller i appen, uavhengig om du har en fleksibel eller restriktiv billett. Refusjonen vil da skje automatisk. Har du ikke tilgang til selvbetjeningsportalen vår? Da tar du kontakt med vårt kundesenter for å kansellere. Våre reiseeksperter setter flybilletten til refusjon, og du får pengene tilbake på konto.


Vi gjør oppmerksom på lengre svartid på telefon og e-post enn normalt, grunnet stor pågang.
Ønsker du å snakke med ditt lokale Berg-Hansen kontor? Klikk her for kontaktinformasjon per kontor.


Økonomisk erstatning

I tillegg til ombooking eller refusjon av selve flyreisen, kan du ifølge Forbrukerrådet også ha krav på en økonomisk erstatning. Denne vil variere fra reise til reise og baserer seg på standardiserte satser. Forbrukerrådet har laget en kalkulator som regner ut hva du har krav på og tar deg igjennom prosessen med å søke om refusjon: https://www.forbrukerradet.no/fly/.

Har du økonomiske tap ut over de standardiserte satsene kan du også ha krav på å få disse dekket. Dersom du ikke blir enig med flyselskapet, må du klage videre til Transportklagenemda: https://reiselivsforum.no/web/home/.

Husk at du også kan ha krav på både mat, drikke og et eventuelt hotellopphold dekket av flyselskapet dersom du blir stående på flyplassen i lang tid i påvente av ny flyreise.

Hvem er ansvarlig for erstatningen?
EU-domstolen har besluttet at streik blant flyselskapets egne ansatte ikke er en omstendighet som fritar flyselskapet for erstatningskrav. Det vil si at det er flyselskapet selv som må stå for erstatningen.

Hva med reiseforsikringen?
Reiseforsikringen din dekker ikke tap som følge av streik. Det er derfor svært viktig å puste med magen og gjøre de riktige grepene i riktig rekkefølge, når du står ovenfor en streik som potensielt kan ramme flyreisen din. Som nevnt innledningsvis er det viktig at du venter med å kansellere, til SAS har innstilt flyreisen din. Kun da vil du ha krav på full refusjon.

Reiserådgiver Hilde Hauge, Berg-Hansen

Reiseekspertenes beste råd:

  • Vurder om du faktisk må dra, eller om du kan utsette reisen din. SAS har åpnet opp for at du kan endre billetten kostnadsfritt, og flytte reisen inntil 360 dager frem i tid.
  • Er det bedre å benytte andre transportmuligheter, som eksempelvis tog, buss eller leiebil?
  • Husk at «alle» ringer oss samtidig. Benytt deg av vår call-back funksjon, så slipper du å stå i kø og blir oppringt når det er din tur.
Liten gruppe forretningsreisende går mot et privat jetfly med trillekofferter

Eget fly?

Visste du at vi i Berg-Hansen kan hjelpe deg med leie av privatfly? Dette kan for eksempel være aktuelt for grupper eller i forbindelse med viktige møter. Et privatfly kan du stole på at går til avtalt tidspunkt, det er en svært fleksibel løsning, og flyet tar deg direkte til reisemålet ditt.

Les mer om leie av privatfly her.

Siden er sist oppdatert 19.07.2022 kl. 08:23.