Uforutsette hendelser skjer oftere enn du tror
Det skjer mye i verden rundt oss, og det skjer ofte. Det er uroligheter som fører til stengt luftrom og innstilte flyvninger. Det kan være brann, tekniske utfordringer eller streik – hvor fellesnevneren er at det berører kundene våre. Når slike hendelser oppstår, er vår aller viktigste oppgave å hjelpe de reisende.

Her er et lite knippe av hendelser i 2025:
- Brann på Heathrow flyplass i London
- Jordskjelv i Myanmar/Thailand, og i Tyrkia
- Flyulykke i India
- Stengt luftrom over Midtøsten grunnet uroligheter
- Bookingsystemfeil hos den globale flybillettdistributøren Amadeus, gav problemer med å bestille og endre flyreiser for flyselskaper og reisebyråer verden over
- Streik blant KLM sine bakkemannskaper
- Omdirigering av fly i Polen, Danmark og Oslo grunnet droner
- Generalstreik i Frankrike og Italia
Vi er forberedt på det som kan skje. Når en uforutsett hendelse skjer, trer flere tiltak i kraft hos oss. Alt med formål å redusere ulempen for kunder på reise – og gi effektiv bistand i etterkant.
Ved en hendelse – hvilke tiltak trer i kraft?
- Vi øker bemanningen for å besvare flere telefoner og e-poster enn vanlig
- Vi aktiverer talemelding/tastevalg på telefon for å prioritere de det haster mest for
- Vi sender SMS til reisende med råd
- Vi publiserer informasjon på berg-hansen.no og i Webgate
- Vi informerer våre hoved- og beredskapskontakter om situasjonen
- Vi har dialog med flyselskapene for å vite gjeldende regler for endring/refusjon
- Vi sørger for at refusjoner blir tilbakeført til kundene våre
Hvilke tiltak som settes i gang, er avhengig av type hendelse. Er det streik hos et flyselskap i en begrenset periode, vil vi sende SMS til de som er berørte. Er det snakk om hendelser som berører mange over lengre tid, vil alle tiltakene tre i kraft.
Etter en hendelse – hva da?
Det er ikke bare det at våre reisende får den hjelpen de trenger for å komme seg fra A til B, eller fra borte til hjemme. Det er vel så viktig at også det økonomiske blir i varetatt når endringer skjer. Vi har rutiner og verktøy som gjør at refusjoner automatisk blir tilbakeført til kundene – uten at den reisende selv trenger å gjøre noe.
– I juni 2024 streiket SAS. Etter noen dagers streik ble hele 11 millioner i refusjoner tilbakeført til kundene. Det er betydelige beløp som gjennom gode verktøy og ekstra innsats blir tilbakeført til kundene våre.
Uforutsette hendelser vil alltid oppstå. Noen så små at de fleste ikke merker de, mens andre hendelser berører mange. Med gode beredskapsrutiner og dyktige medarbeidere er vi en trygg partner for kundene våre. Når noe oppstår er vi klare til å bistå med informasjon, ekstra tiltak og nødvendig reiseassistanse.
Nyeste blogginnlegg
Se alle innlegg
SAS lanserer nye billettyper fra 1. oktober 2025

Uforutsette hendelser skjer oftere enn du tror
