Tilbake

Universell utforming – alle skal kunne reise

Vi har alle ulike behov, og vi skal alle ha de samme forutsetningene for å komme oss trygt fra A til Å. Det betyr at vi må gjøre gode forberedelser både før-, under- og etter reisen. Her er våre tips og anbefalinger til deg som trenger tilpasninger.

Kabinen på et fly med mennesker som sitter i setene

Allergier, mat og medisiner

Har du allergier? Da anbefaler vi deg å informere oss i forkant av reisen. Si gjerne ifra på flyplassen til både de ansatte på bakken og kabinbesetningen også. Det skader aldri med en liten påminnelse. Dette er spesielt viktig om du er allergisk mot nøtter. Flyselskapene forsøker så godt de kan å legge til rette for alle sine passasjerer, men det er dog svært vanlig å servere nøtter om bord i flyet.

Ha alltid med deg EpiPen om bord, dersom du har dette.

Er du avhengig av å ha med mat selv om bord, kan det være lurt å ta med en bekreftelse fra fastlegen din. Da kan du bringe maten gjennom sikkerhetskontrollen.

Skal du ha med deg reseptbelagt medisin, anbefaler vi at du har disse i håndbagasjen i original emballasje. Det er begrensninger på hvor mye av hver medisin du kan ta med ut og inn i landet. I noen land vil det også være nødvendig med dokumentasjon på hva medisinene brukes til, og at de er dine. Dette får du av din fastlege eller spesialist.

Hvis du føler deg dårlig, redusert eller er syk, bør du informere kabinpersonalet. Dette for at de skal kunne følge deg opp på best mulig måte. Er du hjertesyk eller lignende, er dette ekstra viktig. Husk at kabinpersonalet er godt trent på de fleste situasjoner som kan oppstå, og spesielt på førstehjelp.

Bevegelseshemmede og rullestol

Har du utfordringer med begrenset bevegelighet eller trenger rullestol? Informer oss om dette før avreise.

Transport til og fra gate må bestilles på forhånd, og dette kan vi gjøre samtidig som vi bestiller reisen din. Vi må ha denne informasjonen senest 48 timer før avreise. De fleste flyselskap har lagt til rette for at du kan ta med deg rullestolen om bord, og det er også tilrettelagt for toalettbesøk.

Vi anbefaler deg å beregne litt ekstra god tid, så unngår du stress på flyplassen.

På hotellet

Foreta bestillingen din tidlig, slik at vi kan tilrettelegge så godt som mulig.

For rullestolbrukere kan vi sørge for et hotellrom i nederste etasje, evt. i nærhet av heis, og med nødvendige tilpasninger.

Dersom du er avhengig av en spesiell diett eller har allergier, er hotellene som oftest svært behjelpelige. Informer om dette ved bestilling, samt ved innsjekk, så vil hotellet kunne tilpasse måltider til deg.

Transport

Det er dessverre ikke alle busser, tog og metro som tilrettelegger for passasjerer med rullestol. Ofte er taxi den enkleste løsningen når man er ute på reise. Undersøk hvilke taxiselskaper på destinasjonen som har mulighet til å ta med rullestol, og notert deg kontaktinformasjonen. Det er ikke alle selskaper eller biler som har anledning til dette, så litt forarbeid i forkant av turen kan spare deg for mye hodebry.

Hotellet ditt vil også kunne hjelpe deg med å finne tilpasset transport på stedet.

Våre anbefalinger for reisen

  • Bestill reisen din tidlig
  • Sørg for at du har gyldig reiseforsikring
  • Sjekk at du har et gyldig helsetrygdekort fra EU. Dette garanterer at du har rett til dekning av nødvendig helsehjelp i et annet EØS-land på samme vilkår som landets statsborgere
  • Kontakt din lege dersom du er i tvil om du kan reise
  • Ta kontakt med LHL dersom du har spørsmål rundt sykdommer, forsikring, rettigheter og medisiner.