Tilbake

«Håp» – en praktisk guide for klimaoptimister

Petter Gulli kom denne måneden med sin nye bok «Håp» som er en praktisk guide for klimaoptimister. I boken forteller Gulli hvordan bedrifter og personer kan gjøre en forskjell med små og enkle grep. Gulli mener at man altfor sjelden har søkelys på det som ligger i de fantastiske mulighetene.

Omslaget på boken Håp
Foto: Ugla/ugla.aschehoug.no

Pannekaketeorien

«Hvorfor ikke spise mer pannekaker», sier han. Pannekaker er noe alle liker, og alle kan lage. Pannekaker har heller ikke et stort fotavtrykk på miljøet. Dette er selvfølgelig overdrevet, men poenget med pannekaketeorien er at man kan starte med de enkle tingene. Gulli forteller i «Håp» at noe av det viktigste en bedrift kan gjøre er å innrømme at de er en del av problemet, slik at man vet at de ønsker å være en del av løsningen.

De fantastiske mulighetene

Berg-Hansen nevnes i denne boken som en del av de «fantastiske mulighetene». I 2016 fortalte administrerende direktør Per Arne Villadsen til DN at man må erkjenne at det blir et veldig stort fotavtrykk for miljøet når de jobbreisende flyr så mye som de gjør. Denne uttalelsen kom som følge av en undersøkelse gjennomført blant jobbreisende som viste at antall jobbreisende som fløy frem og tilbake samme dag økte. Oppfordringen til at de jobbreisende måtte fly mindre skapte mye oppmerksomhet. Det var både positive og negative reaksjoner. Mange stusset over at vi som reisebyrå valgte å påpeke dette.

I 2018 sa kommunikasjonsdirektør Anette Koefoed i et leserinnlegg at det aldri har vært så billig å reise på storbyferie eller fly innenriks i Norge som det var. Prisene var de samme om ikke billigere enn for 20 år siden og dette er problemet. Vi ble deretter spurt om det ikke var selvmotsigende at et reisebyrå vil at folk skal reise mindre? Svaret fra Berg-Hansen var at vi har et ansvar for bærekraft og hvis du tar et ansvar, må du ta det fullt ut.

Petter Gulli snakker om bærekraft
Petter Gulli snakker om bærekraft

Håp for fremtiden

Vi i Berg-Hansen har i lang tid anerkjent at vi er en del av problemet, men vi ser også at folk ikke vil slutte å fly. I en undersøkelse vi gjennomførte blant over 1000 reisende i februar i år sier over 50% at de ikke har noen planer om å reise mindre i 2020 sammenlignet med 2019. Vi kommer til å fortsette med å tilby klimavennlige løsninger samtidig som vi vil arbeide med å utvikle nye.

I «Håp» snakker også Gulli om viktigheten at enkle grep gir håp for fremtiden. Et av hans viktigste poenger i boken er at man må finne noe som motiverer seg selv også gjøre en forskjell. Dette gjelder også i næringslivet.

Vi kommer til å fortsette å arbeide for at vi skal være en del av løsningen og til enhver tid arbeide for et mer bærekraftig reiseliv.