Tilbake

Covid-19: Dette spør kundene om rundt koronavirus og reiser

Mange kunder er i disse dager bekymret for koronaviruset, og lurer på om de skal reise eller ikke. Som reisebyrå er det viktig for oss å holde oss oppdaterte på situasjonen og gjeldende regler, for å kunne gi gode råd og anbefalinger til deg som skal på jobbreise, privatreise, firmatur eller konferanse. I denne bloggen har vi intervjuet flere av våre reiseeksperter for å finne ut av hva kundene spør oss om i disse dager.

Evy Ann Hummervoll, reiserådgiver
Reiseekspert Evy Ann

Dette lurer privatreisende på

Vi starter intervjurunden på Sørlandet. Evy Ann er til daglig å finne i butikken vår i Kristiansand, og har tett relasjon til Berg-Hansens feriekunder. De siste dagene har hun snakket med mange som snart skal ut å reise:

– Det viktigste for oss er å være rådgivere for kundene som har spørsmål. Noen lurer på om de skal tørre å reise, kanskje ikke fordi de er redde for smitte, men fordi de er engstelige for å havne i karantene på reisemålet. Et relevant spørsmål er hvilke avbestillingsregler som gjelder. Så lenge det ikke er restriksjoner på reisemålet fra Utenriksdepartementet, vil vanlige avbestillingsregler gjelde. Vi erfarer imidlertid at mange leverandører er rause og gir muligheter til for eksempel å endre billettene til noen reisemål. Dette sjekker vi opp i hvert enkelt tilfelle, sier Evy Ann som fortsetter;

– Når det er sagt så har vi generelt sett få avbestillinger på reiser som charterturer, cruise og ruteflybilletter. Vi har også de siste dagene fått flere nye bestillinger. Vi beroliger kunder som har reiser langt frem i tid, eller skal til reisemål som ikke har utbrudd. Og oppfordrer til å følge med på råd fra UD og Folkehelseinstituttet, samt ta alminnelige hygieniske forholdsregler.

Tips: Er du engstelig for sommerferien? Ha is i magen og stol på rådene fra UD og FHI.

Dorothy Fiskum_reiserådgiver
Reiseekspert Dorothy

Dette lurer jobbreisekunden på

På Kundesenteret er alle vant til å hjelpe de reisende 24/7. Dorothy er en av de som flittig gir jobbreisekundene sine råd.

– Vi får i grunnen få spørsmål om «skal/skal ikke reise», men det er selvfølgelig også telefoner med reisende som gjerne vil ha vår anbefaling. UD`s reiseråd er viktige å følge. Det er flere virksomheter som har innført reiserestriksjoner til land hvor viruset er utbredt, og her ser vi at de reisende følger bedriftens reisepolicy. For noen betyr dette at de får lov til å reise, med godkjennelse fra firmaet. For andre kan det bety å avbestille. Er det lenge til avreise er vår anbefaling å holde billetten en stund til – og se an situasjon. For det er ofte samme kostnad om du avbestiller med en gang eller venter til nærmere avreise, forteller Dorothy.

Berg-Hansens Key Account Managere følger sine bedriftskunder tett. For mange bedrifter er det vanskelig å vite om og når man skal sette reiserestriksjoner, nettopp fordi situasjonen er usikker og det er vanskelig å vite hvor lenge det vil vare. Formålet med reiserestriksjoner er å ivareta bedriftens ansatte. For noen bedrifter inkluderer reisepolicy`en at de ansatte ikke skal føle seg presset til å reise i dagens situasjon, og at de kan bli hjemme dersom de ønsker det. Det aller viktigste for bedriftene er de ansattes sikkerhet.

Tips: Dersom du er usikker på om du skal bestille en reise frem i tid eller ikke, så kan fleksible billetter være et alternativ. Da kan du avbestille eller endre billetten når det nærmer seg.

Elisabeth Meidell Hammershaug_prosjektleder
Prosjektleder Elisabeth

Dette lurer kundene på når det gjelder konferanser, gruppereiser og arrangementer

I Berg-Hansen er det en stor gjeng som planlegger og gjennomfører alt fra konferanser og firmaturer, til større events og andre type arrangementer. Felles for disse er at det er mange deltakere som skal være på samme sted samtidig. Elisabeth som er prosjektleder hos avdelingen Meetings & Events forteller at de har hatt en økning i antall henvendelser de siste dagene:

– Kundene spør både om gruppeturer og konferanser som skal finne sted om kort tid, men har også spørsmål for arrangementer frem i tid som juni og juli. Vi har så langt mottatt få konkrete avbestillinger, men opplever at mange ønsker å avvente med å gå videre med tilbud de har mottatt for konferanser/gruppereiser frem i tid. Avbestillingene vi har mottatt gjelder stort sett gruppereiser og konferanser til Italia i nær fremtid.

– Det mest stilte spørsmålet vi får er hvilke retningslinjer som gjelder ved en eventuell avbestilling, og om de får refusjon eller ikke. Mange ønsker også å være føre var på eksempelvis «hva skjer om vi ikke får reist hjem fra destinasjonen», og ønsker vår anbefaling. Så langt det er mulig råder vi kundene våre å avvente situasjonen, sier Elisabeth og fortsetter;

– Generelt opplever vi at kundene blir roligere når vi har snakket sammen og gitt informasjon om hvordan vi forholder oss til situasjonen. Vi har fokus på å følge både UDs reiseråd og flyselskapenes konkrete retningslinjer, og gi riktig informasjon i forhold til hva som kan forventes av eventuell refusjon. Vi anbefaler også at kunden undersøker med eget forsikringsselskap om hvilke retningslinjer som eventuelt gjelder ved en mulig kansellering.

Tips: Vær oppdatert på gjeldende regler for din gruppetur eller arrangement, og husk at det finnes andre destinasjoner som ikke er berørt av koronaviruset. Kanskje kan arrangementet flyttes?

Vi følger kontinuerlig med på situasjonen rundt koronaviruset, og vil oppdatere relevant informasjon på www.berg-hansen.no/aktuelt.