Tilbake

Hei! Vil dere lære våre studenter om reiselivet?

Reiselivsbransjen i Norge trenger påfyll av motiverte mennesker som ønsker å jobbe i en spennende bransje som stadig utvikler seg. Reiselivskompetanse er etterspurt, og dette er et fagområde med mange ulike spesialfelt. Så da vi ble kontaktet av Opplæringskontoret for hotell og restaurantfag i Trøndelag, med spørsmål om vi ville være med og dele vår kompetanse og erfaring innen reisebyrå og pakkereiser, var det ingen tvil!

Elev som følger med undervisning på pc

Det å reise vil alltid være viktig, og i en verden som stadig blir større og mer kompleks, er reiserådgiverrollen blitt stadig mer aktuell. Denne kompetansen ønsker vi derfor å dele videre, slik at vi sørger for at reiserådgiver-yrket ikke dør ut. Det er også viktig for oss å være en tydelig bidragsyter for å fremme at kunnskap, innovasjon og utvikling innenfor reiselivsfaget skjer i Norge.

Derfor var det stor stas da vi ble invitert inn for å holde et 2 dagers kurs for studentene ved Opplæringskontoret for hotell og restaurantfag i Trøndelag – OKHRT. Her fikk de innsikt i hva et reisebyrå egentlig er, og hvorfor dette fortsatt er en viktig del av reisebransjen, hvordan vi produserer egne pakketurer og hvordan disse markedsføres. Innføring i pakkereiseloven og hvilke rettigheter og plikter som sikrer kundene ved kjøp av pakkereiser. En viktig del av å produsere pakketurer er hvordan vi jobber med våre leverandører og samarbeidspartnere, og dette var også et av områdene vi gikk gjennom. Med oss gjennom kursdagene hadde vi med ulike eksperter fra Berg-Hansen som bidro med sin kunnskap.

Formålet med kursinnholdet var å gi studentene en forståelse av hva som skal til for å produsere pakketurer, til ulike målgrupper.

Kunnskapsdeling som gir merverdi

På slutten av kurset fikk studentene i oppgave å komme med forslag til egne pakketurer. Oppgaven var å finne en destinasjon, og forklare hvorfor de anbefaler denne. I tillegg skulle de spisse innholdet i pakken slik at den var tilpasset en spesifikk målgruppe, enten det var til vennegjengen, familie, par etc. Helt til slutt skulle de komme med forslag til hvordan pakketurene kunne markedsføres.

Resultatet ble presentert av studentene selv hvor de imponerte stor med sin kreativitet, research og analyse av de ulike reisemålene. Forslagene ble faktisk så bra at flere av disse med stor sannsynlighet vil bli laget som egne pakker på Berg-Hansen nettside.

For oss som har jobbet lenge i bransjen var det givende og inspirerende å få innblikk i hva studentene mente var viktig å tenke på rundt pakkereiser. Dette ble kunnskapsdeling på tvers, og masse påfyll som vi definitivt vil ta med oss videre.

– Dette var to lærerike og inspirerende dager for våre lærlinger, ettersom det er de som møter gjestene ute på hotellene. Mange har liten kjennskap til jobben som ligger bak en booking eller pakkereise, derfor var det veldig nyttig få mer innsikt i dette, sier Marit Klev.

Marit er opplæringsrådgiver hos Opplæringskontoret for hotell- og restaurantfag i Trøndelag.

Også studentene var godt fornøyde;

«Jeg jobber på hotell og synes det var nyttig å høre om gjestenes reiser fra reisebyråenes synsvinkel»

«Jeg visste veldig lite om hva et reisebyrå gjør så for meg var kurset veldig lærerikt»

«Gruppeoppgavene var en lærerik variasjon fra det vi jobber med til daglig»

«Selv om jeg ikke jobber på reisebyrå nå, kan det være at jeg skal jobbe der i fremtiden når jeg har tatt fagbrevet mitt».

Londonpakke

Reiserådgiver – er det et eget fag?

Alle kan vel bestille en reise? Joda, det er fullt mulig. Enkle reiser fra A til B trengs det ingen eksperthjelp til for å klare. Heller ikke bestille et hotellrom. Internett fikser det meste. Men hva hvis du skal ut på en mer komplisert reise? Til en destinasjon du ikke kjenner, hvor du må velge mellom mange ukjente flyselskap, og hvilket land er det best å mellomlande på. Hvordan får du de beste prisene når det er kompliserte regler å forholde seg til? Og hvilke hotell er trygge å bo på? Har jeg lang nok tid i transit til å rekke neste fly? Hva er beste transportalternativ for å komme seg fra flyplassen til hotellet? Flyselskapet vil ikke slippe meg om bord fordi det er noe galt med bestillingen min, hva gjør jeg nå?

Det er først når disse spørsmålene og situasjonene dukker opp at du skulle ønske du hadde en reiserådgiver i nærheten. Våre reiserådgivere blir kontaktet 24/7 av kunder som trenger hjelp til å planlegge mer kompliserte reiser, eller umiddelbar hjelp til de som står fast et sted der ute i verden.

Som reisebyrå tilbyr vi flybilletter, hotell, leiebil, tog og båt – over hele verden. Det betyr at våre reiserådgivere besitter enorm kompetanse og ikke minst, årelang erfaring, på de fleste produkter og tjenester som finnes.

Fun fact: Visste du at flyselskapenes ulike billetttyper består av en mengde regler og restriksjoner? Disse kalles på fagspråket for «noter». Disse notene kan ofte være så komplekse å forstå, at vi har egne billetteksperter som har dette som eget fagområde.

Tusen takk til den flotte og engasjerte gjengen vi var så heldig å bli kjent med, fra OKHRT!

Dette gjør vi gjerne i igjen 😊