Tilbake

Hils på Leidulv – en av våre fremste eksperter på fly

Leidulv studerer rutetabeller på fly, lokalbusser og trikker, og er lidenskapelig opptatt av reising – gjerne i kombinasjon med fotball. Med 30 års erfaring fra reiselivsbransjen, og som en av våre fremste eksperter på fly, får du her hans beste tips til din neste flyreise.

Leidulv på Malta i Supermann-drakt
Fly-ekspert og supermann, Leidulv Nygaard

Kan du si noen ord om deg selv, og hvordan du endte opp i reiselivsbransjen?

Leidulv fra Stavanger her. Lysten på å reise og oppleve verden fikk jeg som ung gutt, da jeg satt på gutterommet og laget mine egne statistikker fra Messebycupen og Intertoto-cupene i fotball. Jeg lurte ofte på hvordan det så ut i andre land og hvordan folk hadde det – spesielt i de landene som lå bak «jernteppet». Gamle storlag som Lokomotive Leipzig, Dynamo Dresden og Dynamo Kiev fascinerte meg.

Det var utrolig emosjonelt, da jeg noen tiår senere fant ruinrestene til den gamle stadion som tilhørte storklubben Lokomotive Leipzig. Det var så emosjonelt at jeg måtte kjøle meg ned på en lokal bierstube. Det samme hendte da jeg var på den gamle stadion til Dynamo Kiev, og så landskamp mellom Ukraina og Uzbekistan.

Etter militærtjeneste og et mislykket forsøk som møbelselger, søkte jeg jobb i Berg-Hansen, og ble ansatt 1. mai 1981. Jeg har vært ute og virret litt – vært ansatt i noen andre byråer, samt Finnair, men har alltid vendt snuten tilbake til Berg-Hansen.

Jeg husker forresten godt jobbintervjuet mitt i Finnair. Jeg hadde pugget hele rutetabellen og alle flytypene deres utenat. Har aldri sett noen måpe så mye på et jobbintervju!

Gaute Sandvik og Leidulv Nygaard i Moskva i 1982
Leidulv og kollega Gaute Sandvik på reise i Moskva, 1982

Hvorfor har fly blitt en stor lidenskap for deg?

Før korona hadde jeg rundt 60-80 flyvninger i året – jeg var i utlandet minst én gang i måneden, men ofte to. Mest på SAS, hvor jeg har hatt gullkort en del år. Et ærlig og redelig opptjent gullkort, som baserer seg på privatturer jeg har betalt av egen lomme. Så ja, jeg er glad i å fly.

Jeg har besøkt alle 50 hovedsteder i Europa, siste var Tbilisi i Georgia. Jeg har også jevnlige turer til Bristol. Jeg er storfan av Bristol City FC og det lokale rockebandet The Lewis Creaven Brand. Jeg er også International President for den svensk/norske supporter-avdelingen til Bristol City, samt gullmedlem i den lokale supporterklubben i Bristol.

Og så er jeg litt nerd – liker å studere rutetabeller til fly, rutetider på lokalbusser og trikkeruter, blant annet i Praha. Jeg har noen favoritt-flyselskaper, og ved siden av SAS som jeg allerede har nevnt, er Czech Airlines og Ukraina International høyt på listen.

At fly er en lidenskap er kanskje å ta litt hardt i, men det er et fantastisk transportmiddel som tar meg ut i verden og bidrar til at jeg kan dyrke mine store lidenskaper – oppleve verden og fotball. Jeg jobber som prisrådgiver på billettkontoret vårt, og det er kult å få jobbe med flypriser, omskrivninger og billetteringer – her kommer nerden i meg frem igjen. Innsatsen min på billettkontoret ble for noen år siden lagt merke til av eieren vår, som ga meg et stipend. Stipendet brukte jeg på å reise rundt og studere flyplasser i Tyskland. Det å vandre rundt i de lange korridorene på flyplassene i Køln, Hamburg, Berlin, Dusseldorf, Hanover, Frankfurt osv. er faktisk veldig interessant.

Jeg tok også en langtur på Business Class med Czech Airlines til Korea. Du verden for en service.. Det var bare å trykke på en knapp, og så flommet det over med champis.

Leidulv på fotballkamp
Leidulv på første rad i sitt andre hjem; Asthon Gate Stadium i Bristol

Har dere mye å gjøre på billettkontoret for tiden?

For tiden er det, naturlig nok, relativt stille. Jeg ser at det stort sett bestilles litt dyrere og fleksible billetter, som nok henger sammen med at det er «nødvendige jobbreiser» som bestilles. Vi ligger i snitt på rundt 70 omskrivninger (endringer) hver arbeidsdag, mens før korona var det normalt rundt 200.

Berg-Hansen har jo en del offshore-reisende også, og her har reisingen stort sett gått som normalt det siste året. På dager med dårlig vær merker vi med én gang at det blir mer å gjøre, for da blir helikoptrene fra plattformene forsinket, som igjen har innvirkning på videre flyreiser. Da er det bare å hive seg rundt 😊

Hvilke fremtidsutsikter ser du for flyreiser, ett år fra nå?

Jeg antar at flytilbudet til neste år vil være redusert – både innenlands og utenlands. En del direkteruter til utlandet fra Stavanger, Bergen, Trondheim og Ålesund vil nok forsvinne. Det vil bygge seg opp igjen, gradvis, men jeg tipper det tar noen år før vi er tilbake på 2019-nivået.

Flymaskinene finnes jo fortsatt, selv om de står på bakken akkurat nå, og de kommer nok opp i lufta igjen så snart verden er klare for det.

Leidulv på besøk i Øst-Tyskland
Leidulv på besøk i Øst-Tyskland

Kan du gi oss 5 tips om fly?

  1. Skal du ut og reise, så reis som en kongelig. Ikke la det gå sport i å finne den billigste flybilletten – du skal tross alt på tur! Ikke sitt bakerst i flyet, der det er trangt og klamt. Unn deg et sete lenger frem i flyet, der du kan få påfyll av Fanta eller annen god drikke. Mellomlegget til en FlexPlus-billett er normalt ikke mer enn det du betaler i baren eller på pizzasjappa i avgangshallen, før avreise. I loungen, som da ofte er inkludert, er all servering gratis.
  2. Legg inn nok tid, så du får en harmonisk reiseopplevelse. Unngå korte transfertider, der du må sette verdensrekord på 1500 meter hinder for å rekke neste flyvning. Ta det kuuli og bruk god tid.
  3. Husk å alltid sjekke reisedokumentene med én gang du mottar de på e-post. Skulle det ha sneket seg med en feil av noe slag, er det mye enklere å endre dette i tidlig fase, enn når du står og svetter ved innsjekkingsskranken på flyplassen.
  4. Når du sitter i flyet og nærmer deg reisemålet, vil du merke at motoren plutselig «slukner». Da gjør besetningen seg klar for landing. Er du tørst og vil ha mest mulig ut av hvert eneste sekund om bord, slik som meg, er det viktig å være lynrask til å plinge for påfyll av drikke. Nøler du i bare 30-40 sekunder, så mister du muligheten («fasten seatbelt» osv.).
  5. Reiser du fremme i flyet, eksempelvis på SAS Plus, bør du bestille sete på en av de bakerste radene i seksjonen. De første radene er alltid fylt opp av de som vil lynraskt ut av flyet, så hvis du vil ha en rolig og avslappet flyvning – inkludert avstigning, er det bedre å sitte noen rader bak i denne seksjonen.

Avslutningsvis, så vil jeg også tipse om å alltid lese seg opp på ankomstflyplassen – slik at du på forhånd vet hvor du finner kollektivtransport. Det er utrolig digg at ting flyter når du er på tur, og hvis du er en av de som virrer rundt som en «hjelpeløs turist», er du et lett offer for de som ønsker å selge overprisede taxiturer. Gå selvsikker igjennom ankomsthallen, rett mot bussen, metroen eller trikken.

God tur, snart 😊


Reisebyråene har hatt et tøft år, men vi i Berg-Hansen er på full fart tilbake. Reiselystne kunder står og tripper ved døren, klare for å reise igjen – så snart myndighetene gir grønt lys. Vi er et stort byrå, proppfullt av dyktige mennesker som også står og tripper – ivrige etter å dele sin kunnskap og erfaring. Hver uke presenterer vi en av reiseekspertene våre, som sitter på et av kontorene våre rundt om i landet. Ekspertene våre har mye på hjertet, og deler i denne faste bloggsaken litt om sitt ekspertiseområde, fremtidsutsikter, og kommer med gode reisetips som du ikke kan Google deg frem til. Følg med!