Tilbake

Marcus lever for å skape opplevelser som gir gåsehud

..og gåsehud lyver aldri! Marcus er for tiden travelt opptatt med digitale arrangementer, men gleder seg stort til vi igjen kan møtes fysisk. Som han selv sier; det er lite som slår et godt planlagt fysisk event. I denne bloggen skal vi bli litt bedre kjent med Marcus, og hva som skal til for å lykkes med et event.

Produsent på avdelingen for Meetings & Events, Marcus Dahlqvist
Produsent Marcus Dahlqvist

Kan du si noen ord om deg selv og erfaringen din innen event?

Mitt första event var ett Rave som jag och en kompis arrangerade tillsammans med Polisen och fritdsgårdarna i min hemstad Kristianstad i Skåne. Jag ville att den lokala stadsfestivalen också skulle ha något att erbjuda alla ungdomar… Det ble en vellykket kveld og jeg tror ikke jeg da, i 1994 hadde en tanke om at jeg 8 år senere skulle være ansvarlig for planlegging og gjennomføring av den årlige, 9 dager lange byfestivalen. Trolig ble det sådd et frø i meg den kvelden – under parkeringshuset, da jeg så gleden i øynene på alle som danset.

Så bragte kjærligheten meg til Norge i 2007, og jeg bor i dag i Oppegård med mine to barn. I Norge har jeg hatt muligheten til å jobbe med utrolig mange spennende eventer. Europafinalen i Bocus d’Or, intimkonsert med Alicia Keys, Melodi Grand Prix turnéen rundt i Norge, Spellemann og Nobelkonserten for å nevne noen. Men det var jobben min i EAT som virkelig gjorde det tydelig for meg, at et godt planlagt event kan påvirke samfunnet og skape ekte forandring.

Jeg fikk muligheten til å være en del av det lille teamet som skapte EAT. Med hjelp av internasjonale eventer forankret vi at «mat, helse og bærekraft» hører sammen, og er viktig for planetens fremtid. I dag er det en selvfølge  det var det ikke den gang.

Det siste året har jeg hatt rollen som produsent på Oslo-kontoret til Berg-Hansen, og jobber med rådgivning og planlegging av eventer for våre kunder.

Ron Finley på event for EAT
Ron Finley the Guerilla Gardener, avsluttede EAT 2014 til stående applaus

Hva er status på bookinger i disse dager?

Gjennom høsten og vinteren har vi hatt veldig mye å gjøre, med flere gjennomføringer i uken – men det har utelukkende vært digitale arrangementer. Alt fra korte webinarer ute hos kunder, til større sendinger fra studio over flere dager. Det vi har sett det siste året, er at flere av kundene våre har nådd ut til målgrupper som tidligere har vært vanskelige å nå. Det digitale formatet er tidseffektivt, og flere eventer har både doblet og firedoblet antall deltakere, når de har gått fra fysisk til digital deltakelse. Det mener jeg er viktig å ha med i tankene, når man planlegger sitt neste event. Flere har også fått øynene opp for de eventene hvor man kombinerer fysisk- og digital deltakelse – altså en hybridløsning.

Vi ser at forespørsler og bookinger for høsten øker, og 2022 begynner å fylles opp. I fjor var det mange som flyttet eventene sine ett år frem i tid, så flere av hotellene er ganske fullbooket allerede. Skal jeg komme med et råd, så er det å ikke vente for lenge med å ta kontakt for planlegging av ditt neste event eller konferanse.

Hvilke fremtidsutsikter ser du for eventmarkedet, ett år fra nå?

Ønsket om å møtes sitter dypt i oss. Fysiske eventer vil komme tilbake, og det gleder jeg meg til. Det digitale har kommet for å bli  det er jeg helt sikker på. Men jeg tror at bærekraft kommer til å få enda større fokus, og vi kommer til å være mer bevisste rundt arrangementer og event. Man ser nå at man fint kan kombinere deltakelse, både fra de som fysisk reiser til eventet og de som deltar digitalt.

Men det er lite som slår et godt planlagt fysisk event, om du spør meg. Det er noe spesielt ved å treffe hverandre og være sammen.

Hva er dine beste tips for å lykkes med et event?

Nøkkelen for å lykkes med et event er at du har interessant, varierende og engasjerende innhold, og at du er tydelig på hvilket budskap du ønsker å formidle. Dette har våre rådgivere, produsenter og prosjektledere langt erfaring med, og vi hjelper deg med å «oversette» budskapet og innholdet ditt, til den levende kanalen vi kaller «event». Dette gjelder både for digitale-, fysiske- og hybride arrangementer. Rammen er god prosjektledelse, og det beste resultatet får du når du kombinerer prosjektledelse med kreativ rådgivning.

Her er mine tips til deg som vil lykkes med ditt neste arrangement:


1. Lag en klar og tydelig brief med hva du vil oppnå, og hva du setter som suksesskriterier. 
Dette er kanskje det aller viktigste for å skape et event med mening. Med et tydelig definert mål kan vi som eventbyrå hjelpe deg med å skape innhold som både rører, engasjerer og forsterker ditt budskap. Med et konkret mål er det også lettere å vurdere om man lykkes.

I løpet av EAT sitt første år, var målet å få internasjonal omtale og oppmerksomhet hos toppledere og politikere på høyt internasjonalt nivå. Det var ikke tilfeldig at vi booket Bill Clinton.

Fra event for "EAT"
Bill Clinton ga EAT internasjonal oppmerksomhet

2. Planlegg og gå gjennom hele deltakerreisen nøye – fra deltakerens første kontakt med arrangementet, til siste kommunikasjon. Deltakerreisen er vi eksperter på – og det er mange viktige elementer som skal på plass, for at deltakeren skal få en sømløs og god opplevelse. Ta deg tid til å sette deg inn i deltakerens opplevelse. Hvor er deltakerne når de mottar invitasjonen? Hvilken opplevelse ønsker du at de skal ha når de åpner den, og hvilken følelse ønsker du at de skal få? Hvordan ser eventet ut når de logger seg inn? Hvilket budskap skal de sitte igjen med, og hvilken «call to action» tar de med seg ut av eventet?

Deltakeropplevelsen er viktig, for det er de du skaper eventet for. Deltakerne fortjener et tilpasset event, som både er brukervennlig og intuitivt.

Marcus driver med bildeproduksjon
Fokuser på deltakerreisen

3. Ikke glem den visuelle opplevelsen. Å ha noe som vekker oppmerksomhet, skiller seg ut og overrasker deltakeren er viktig. Vi produserer ofte en film, en annerledes entré, en sceneløsning eller et møtepunkt i eventet, som sørger for en stor effekt og som forsterker budskapet du ønsker å formidle. Om man tørr å være kreativ og tenke annerledes, gir det ofte en effekt som varer lenge etter eventet.

Tenk nøye og bærekraftig, og skap spennende, kostnadseffektive og gjenbrukbare løsninger. Det hjelper vi deg selvsagt med!

Ballongtre på event
Ballongtre av OSB-plater og komposterbar naturlateks

4. Alle kan utgjøre en forskjell når det kommer til bærekraft. Vi har alle et samfunnsansvar, og dette bør man ha med seg inn i arrangementsplanleggingen, både ved å utfordre seg selv og leverandørene, og sette konkrete mål rundt bærekraft. Det kan være å ha kjøttfri servering på arrangementet, benytte økologiske råvarer, klimakompensasjon, prioritere miljøsertifiserte leverandører, prioritere leverandører som tilbyr kildesortering, søke leverandører som støtter sosiale tiltak i sitt nærområde, med mer. Alt hjelper!

Vi er ISO sertifisert og Miljøfyrtårn, vi har en sjekkliste for miljøsmarte arrangementer og kan hjelpe deg med konkrete miljøsmarte tiltak.


5. Gjennom innkjøpene vi gjør, velger vi hvordan verden skal se ut. 
Tenk etter og velg produkter som belaster miljøet minst mulig under produksjon, i transport, når det er i bruk, og når det blir avfall. Velg miljøvennlige, miljømerkede, gjenbrukbare og resirkulerbare produkter. Still krav til at produkter som kjøpes inn baserer seg på prinsipper om etisk og rettferdig handel.


6. Ikke undervurder verdien av evalueringer. Man bør evaluere alle deler av et event. 
Mange er redde for kritikk, men det er først når man er ærlig og tydelig at vi begge vokser  sammen. Det handler ikke om å peke på enkelt-feil, men å ha en åpenhet og mulighet for kontinuerlig læring. Når man føler seg så trygg på hverandre at man kan være ærlige, vil kreativiteten blomstre.

Da jeg jobbet med en stor byfestival i hjembyen min, jobbet vi lenge for å få politikerne og næringslivet til å bidra. Kommunen investerte til slutt 1,5 million kroner, og etter en omfattende evaluering viste det seg at denne investeringen genererte 19 millioner kroner tilbake til det lokale næringslivet. Dette var penger som kom fra besøkende deltakere fra nabokommuner. Etter denne evalueringen var det svært enkelt, for alle, å se verdien i å bidra med å arrangere festivalen.

Kristianstadsdagarna
9 dagers byfestival i Kristianstad genererte 19 millioner kroner til næringslivet

Till slut så vill jag bara säga att jag älskar att prata om event och upplevelser. Jag lever för att skapa ögonblick och upplevelser som ger gåshud. Gåshud ljuger aldrig.

Om du har några tankar eller idéer som du vill diskutera så är det bara att ringa mig. Ta kontakt så kan vi se på det tillsammans. Såklart bjuder jag på fika om vi möts.


Reisebyråene har hatt et tøft år, men vi i Berg-Hansen er på full fart tilbake. Reiselystne kunder står og tripper ved døren, klare for å reise igjen – så snart myndighetene gir grønt lys. Vi er et stort byrå, proppfullt av dyktige mennesker som også står og tripper – ivrige etter å dele sin kunnskap og erfaring. Hver uke presenterer vi en av reiseekspertene våre, som sitter på et av kontorene våre rundt om i landet. Ekspertene våre har mye på hjertet, og deler i denne faste bloggsaken litt om sitt ekspertiseområde, fremtidsutsikter, og kommer med gode reisetips som du ikke kan Google deg frem til. Følg med!