Tilbake

Slik får du fortsatt de billigste flybillettene

I disse dager fjerner Lufthansa de billigste billettene fra de tradisjonelle distribusjonskanalene og tilbyr dette kun gjennom egne kanaler. Flere flyselskaper kommer til å følge etter i tiden fremover. Ulike priser i ulike kanaler gjør det vanskelig for sluttbruker å sammenlikne prisene. Vi har utviklet en ny teknologi, som sikrer våre kunder tilgang til samtlige priser og tjenester.

Flyplass

Flyselskapene ønsker flere kunder direkte i egen butikk. Det gjør det enklere for dem å tjene mer på hver enkelt reisende. Vi er i utgangspunktet positive til nye teknologiske muligheter som kan gi tilgang til flere varer, økt innhold og bedre bruker-opplevelser. Men samtidig vet vi at de reisende vil ha en mulighet til å sammenligne både priser og produkter. Det er drivkraften bak den teknologien vi nå har utviklet – i første omgang sammen med Lufthansa. Hos oss får du derfor både de billigste Lufthansa billettene og muligheten til å sammenligne med øvrige flyselskaper.

Jeg skal gå litt mer i dybden på hva som egentlig skjer her.

Flyselskapene trekker de billigste prisene ut fra de tradisjonelle distribusjonskanalene (GDS). Lufthansa gjør dette i Norge tidlig i 2019. Vår løsning implementeres tidlig i 2019, som gjør at du fortsatt kan bestille disse produktene hos oss. Dette gjelder enten man bestiller hos en reiserådgiver eller gjennom våre digitale flater. British Airways har innført tilsvarende differensiering i utlandet, og alle flyselskaper jobber med egne distribusjonsstrategier på ulike nivåer. Vi er klare så fort de er klare.

Så hvorfor kan vi gjøre dette?

På 90-tallet tok vi et viktig valg. Vi besluttet å egenutvikle vår teknologiplattform, og med det gjøre oss mindre sårbare og mer uavhengige av både leverandører og GDS’er. Resultatet er at vi hele tiden har ligget i forkant med nye digitale og smarte løsninger for våre reisende – og på mange områder har vi vært først i verden. Et eksempel er muligheten til å endre flybilletter i vår app helt frem til avreise. Et annet eksempel er vår unike integrasjon mot NSB, som gir tilgang til tog i alle våre kanaler. Det å ha både reisefaglig kompetanse, fleksibel arkitektur og en robust teknologiplattform, har vært avgjørende for at vi nå også kan si at vi er første ute med nye løsninger for distribusjon.

I tillegg, når markedsplassen er under press, åpner det for å tenke nytt. Ny teknologi og nye distribusjonskanaler gir oss som innkjøper mulighet til å bli mer proaktive og forhandle unike priser, i tillegg til markedspriser. Dette skal være lønnsomme og gode alternativer til egne avtaler. Som kunde i Berg-Hansen skal du vite at du får tilgang til alle markedspriser og tjenester, slik at du kan ta smarte valg.