Tilbake

Covid-19: Spørsmål og svar om reiser i koronasituasjonen

Vi får mange henvendelser fra kunder som har spørsmål om sine reiser, enten man er på reise akkurat nå, eller har en planlagt reise fram i tid. Mange lurer på det samme, og derfor har vi samlet spørsmålene flest spør om akkurat nå. Forhåpentligvis får du svar på dine spørsmål her.

Mann på fly jobber på pc

Bør jeg bestille nye billetter eller reiser nå?
Vi anbefaler alle å vente med nye bestillinger til situasjonen er mer oversiktlig. Risikoen kan være at reisen du har bestilt, må endres. Det vil være nok av plasser når vi er tilbake igjen, og vi skal bistå alle våre kunder med nye reiser.

Hvordan forholder flyselskapene seg?
Flyselskapene oppdaterer sine regler for endring og kansellering kontinuerlig. Som en generell retningslinje tilbyr nå de aller fleste flyselskaper endringer uten endringsgebyr for alle nye bestillinger gjort fra cirka 6. mars, hvor kun eventuell prisdifferanse til ny billett må betales. De fleste flyselskaper tilbyr også endring uten gebyr på bestillinger gjort før 5. mars, og flere selskaper følger etter. Flere flyselskap tilbyr også at kundene kan utsette planlagte reise, og bestille ny reise innen et år. Altså avbestille reisen, og få en «tilgodelapp» på beløpet som kan benyttes til ny reise innen et år.

Hvordan kan jeg endre eller avbestille min jobbreise?
Du kan endre eller avbestille reisen online i Webgate, samt i app. I Webgate har vi åpnet opp for at alle billettyper kan avbestilles. Vi anbefaler at du avbestiller reiser du vet du ikke skal gjennomføre. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at det ikke automatisk er full refusjon på alle typer billetter, til tross for koronasituasjonen.

Jeg venter på refusjon av flybilletten min. Hvorfor tar det så lang tid?
Vi får veldig mange henvendelser fra kunder som venter på refusjon av flybilletter. Vi har stor forståelse for at dere ønsker å få penger tilbake så fort som mulig. Vi jobber intenst for å få unna alle refusjoner så fort som overhodet mulig, men på grunn av ny refusjonspraksis hos flere av de største flyselskapene tar det lenger tid en vi ønsker.

Hvorfor kan jeg ikke betale med faktura?
Alle som bestiller reiser må betale for denne med kredittkort. Årsaken er at vi efarer flere flyselskap gjør det vanskeligere å få refundert flybilletter. Det kan være flere årsaker til dette, men i den situasjonen mange nå befinner seg i, gjør alle det de kan for å sikre sin likviditet. For oss i Berg-Hansen er det viktig å sikre alle våre kunder mot potensielle tap dersom man skulle få problemer med refusjon av flybilletter, og derfor må alle reiser heretter betales med kredittkort. Dersom du har kjøpt flybilletter med kredittkort, er det banken som har ansvaret for å dekke tapet ditt dersom du ikke får pengene fra flyselskapet.

Jeg har bestilt en privatreise som jeg lurer på om jeg kan endre?
Kontakt oss for å få eksakte regler for hva som gjelder for din fly- og hotellbestilling. Charter- og cruiseoperatører utvider stadig sine regler. Vær obs på at det er ulik praksis på regler for nye og tidligere bestilte reiser.