Informasjon om utregnet utslipp

CO2-dataene er utregnet i samarbeid med vår partner, SQUAKE. Les mer om SQUAKE her (ekstern link). Hvert produkt har ulike utregningsmetoder som du kan lese mer om nedenfor.

Fly

CO2-tallene for flyreiser er utregnet ved hjelp av Google’s Travel Impact Model (TIM). Utregningsmetoden kombinerer avreise- og ankomststed, flytype, kabinklasse og setekonfigurasjon, load factor og gjennomsnittlig flyutnyttelse for å estimere CO2e-utslipp for hver flygning (per sete/passasjer). Fargene på CO2-tallene viser hvordan reisen ligger an sammenlignet med gjennomsnittet for alle flygninger på samme strekning. Grønn indikerer at utslippet er lavere enn, eller opptil 10 prosent over gjennomsnittet, mens oransje viser at utslippet er høyere..

Dersom du sammenligner utslippsdata fra Travel Impact med rapporten Business Insight, kan CO2-tallene estimert være 30 prosent lavere i Business Insight. Årsaken er at Travel Impact bruker en ny utregningsmetodikk; Google’s ‘Travel Impact Model'(TIM), som blant annet tar høyde for CO2-ekvivalenter. Metodikken som brukes i Business Insight, ICAO, tar ikke høyde for dette i sine beregninger. CO2-tall i Business Insight er tilgjengelig fram til 30. juni 2025.

Les mer om utregningsmetoden hos Travel Impact Model (ekstern link)

Hotell

CO2-tallene for hotellovernattinger er utregnet ved hjelp av Hotel Carbon Measurement Initiative (HCMI). Utregningsmetoden tar høyde for antall stjerner og land for å estimere CO2e-utslipp per døgn.

Les mer om utregningsmetoden hos HCMI (ekstern link) 

Tog

CO2-tallene for togreiser er utregnet ved hjelp av SQUAKE. Utregningsmetoden tar høyde for strekningen og operatøren for å estimere CO2e-utslippet for togreisen.

Les mer om utregningsmetoden hos SQUAKE (ekstern link) 

Leiebil

CO2-tallene er utregnet ved hjelp av ACRISS. Utregningsmetoden tar høyde for biltype og drivstofftype. Vi har ikke tilgang på data som forteller hvor langt bilen har kjørt i leieperioden, men i Travel Impact-rapporten, under fanen «Data – Leiebil», benytter vi et estimat på 100 kilometer per leieforhold.

Les mer om utregningsmetoden hos ACRISS (ekstern link)