Travel Impact – informasjon om utregnet utslipp
CO2-dataene i Travel Impact er utregnet i samarbeid med vår partner, SQUAKE. Les mer om SQUAKE her (ekstern link). Hvert produkt har ulike utregningsmetoder som du kan lese mer om nedenfor.
FLY:
CO2-tallene for flyreiser er utregnet ved hjelp av Google’s Travel Impact Model (TIM). Utregningsmetoden kombinerer avreise- og ankomststed, flytype, kabinklasse og setekonfigurasjon, load factor og gjennomsnittlig flyutnyttelse for å estimere CO2e-utslipp for hver flygning (per sete/passasjer).
Dersom du sammenligner utslippsdata fra Travel Impact med rapporten Business Insight, kan CO2-tallene estimert være 30 prosent lavere i Business Insight. Årsaken er at Travel Impact bruker en ny utregningsmetodikk; Google’s ‘Travel Impact Model'(TIM), som blant annet tar høyde for CO2-ekvivalenter. Metodikken som brukes i Business Insight, ICAO, tar ikke høyde for dette i sine beregninger. CO2-tall i Business Insight er tilgjengelig fram til 30. juni 2025.
Les mer om utregningsmetoden hos Travel Impact Model (ekstern link)
HOTELL:
CO2-tallene for hotellovernattinger er utregnet ved hjelp av Hotel Carbon Measurement Initiative (HCMI). Utregningsmetoden tar høyde for antall stjerner og land for å estimere CO2e-utslipp per døgn.
Les mer om utregningsmetoden hos HCMI (ekstern link)
TOG:
CO2-tallene for togreiser er utregnet ved hjelp av SQUAKE. Utregningsmetoden tar høyde for strekningen og operatøren for å estimere CO2e-utslippet for togreisen.
Les mer om utregningsmetoden hos SQUAKE (ekstern link)
LEIEBIL:
CO2-tallene er utregnet ved hjelp av ACRISS. Utregningsmetoden tar høyde for biltype og drivstofftype. Vi har ikke tilgang på data som forteller hvor langt bilen har kjørt i leieperioden, men i Travel Impact-rapporten, under fanen «Data – Leiebil», benytter vi et estimat på 100 kilometer per leieforhold.