Travel Impact – informasjon om estimerte utslipp


CO2-dataene i Travel Impact er utregnet i samarbeid med vår partner, SQUAKE. Les mer om SQUAKE her (ekstern link). Hvert produkt har ulike utregningsmetoder som du kan lese mer om nedenfor.

FLY:
CO2-tallene for flyreiser er estimert ved hjelp av Google’s Travel Impact Model (TIM). Utregningsmetoden kombinerer avreise- og ankomststed, flytype, kabinklasse og setekonfigurasjon, load factor og gjennomsnittlig flyutnyttelse for å estimere CO2e-utslipp for hver flygning (per sete/passasjer). 

Les mer om utregningsmetoden hos Travel Impact Model (ekstern link)

HOTELL:
CO2-tallene for hotellovernattinger er estimert ved hjelp av Hotel Carbon Measurement Initiative (HCMI). Utregningsmetoden tar høyde for antall stjerner og land for å estimere CO2e-utslipp per døgn.

Les mer om utregningsmetoden hos HCMI (ekstern link) 

TOG:
CO2-tallene for togreiser er estimert ved hjelp av SQUAKE. Utregningsmetoden tar høyde for strekningen og operatøren for å estimere CO2e-utslippet for togreisen.

Les mer om utregningsmetoden hos SQUAKE (ekstern link) 

LEIEBIL:
CO2-tallene er estimert ved hjelp av ACRISS. Utregningsmetoden tar høyde for biltype og drivstofftype. Vi har ikke tilgang på data som forteller hvor langt bilen har kjørt i leieperioden, men i Travel Impact-rapporten, under fanen «Data – Leiebil», benytter vi et estimat på 100 kilometer per leieforhold.

Les mer om utregningsmetoden hos ACRISS (ekstern link)