Tilbake

NDC er ikke en revolusjon før den gir økt kundeverdi

I en artikkel i Travel News 21. mars hevder SBTA og SAS at vi nå opplever den største revolusjonen innen flydistribusjon på 30 år. Revolusjonen heter New Distribution Capability (NDC), og er et initiativ International Air Transport Association (IATA) startet i 2012.

Pent antrukket mann sitter i kontorlandskap. Foto

NDC er alt annet enn en revolusjon. Det er ganske enkelt en endring i det formatet datamaskiner kommuniserer. Formatet endres fra EDIFACT til XML, noe som er etterlengtet modernisering.

Vi forstår at flybransjen pusher NDC. Svaret er like enkelt som det er åpenbart; det koster mindre for flyselskapet. Distribusjonskostnadene overføres nemlig til agentene som i sin tur må ta høyere betalt fra kunden. Det blir dyrere for alle bortsett fra flyselskapet.

Informasjonen som framføres av flyselskapene rundt NDC er ikke sannferdig, og bidrar til forvirring og usikkerhet hos kunder som er avhengig av travel management.

Problemet med NDC er at det ikke er en de facto standard. Det er flere versjoner av standarden, og flyselskapene implementerer en og samme standard på ulik måte.

NDC initiativet fra IATA som kom i 2012 i realiteten et stort globalt IT-prosjekt uten klare mål, uten prosjektledelse, uten tidsfrister og uten en entydig standard. Dette er rot-årsaken til at prosjektet har pågått i over 12 år uten særlig framdrift. 

Det kundene kjøper av Berg-Hansen er effektive reiseprosesser fra A til Å. Det betyr forvaltning av avtalepriser, konkurranseutsetting av reisekjøp ved bestilling, rådgivning, betalingsløsninger, refusjoner, reise- og bærekraftrapporter, «duty of care», mm. Berg-Hansen er med andre ord hele infrastrukturen rundt jobbreiser.

NDC funger trolig greit for kunder som kun skal bestille og eventuelt avbestille.

I Berg-Hansen heier vi på ny teknologi derfor etablerte vi første generasjon NDC allerede i 2019. Prosjektet ble lagt i skuffen av flyselskapene under Covid. Andre generasjon ble satt i produksjon i 2022 i samarbeid med flyselskapet Flyr som senere gikk konkurs. Nå benytter vi disse erfaringene til å utvikle den tredje generasjon NDC. Berg-Hansens ambisjon er å erstatte EDIFACT med XLM.

For å lykkes må vi sette kundens behov i sentrum. Vi har derfor utfordret hele flyindustrien med å beskrive kundefordelene som følger med NDC. Svarene uteblir, og er i beste fall diffuse påstander.

«Revolusjonen» kommer først når ny teknologi omsettes til økt kundeverdi.

Relaterte blogginnlegg

Se alle innlegg arrow_forward
Fly sett fra bakken som flyr mellom høye bygninger
3. oktober 2023

Usynlig kundeverdi med NDC

SAS tar i bruk ny teknologi og lanserer nå en distribusjonsmodell som ifølge selskapet skal gi bedre tilbud og opplevelser. Men hva er egentlig nytt?
To menn sitter ved hver sin kontorpult og jobber foran PC. Foto
1. juni 2023

5 ting du ikke visste om Berg-Hansen

Berg-Hansen er Norges største- og eldste forretningsreisebyrå, men i dag leverer vi langt mer en forretningsreiser til kundene våre.
Flyvinge
18. oktober 2017

Hva er NDC og hva er konsekvensen?

NDC er et ord som stadig dukker opp. Det er IATA, flyselskapenes interesseorganisasjon, som står bak NDC. NDC er forkortelsen for New Distribution Capability, hvor formålet er å forenkle salg og kommunikasjon mellom flyselskapene og kundene. Målet er altså å gjøre det enklere for flyselskapene å distribuere produktene sine. Men er det så enkelt?