Slik forholder du som flypassasjer deg til streik
Streiker kan komme i flere ulike former og fasonger, og er du uheldig kan én eller flere streiker påvirke flyreisen din. Her får du en oppsummering av hvordan du som flypassasjer forholder deg til en eventuell streik.
Det er mange ulike enheter som jobber sammen og er avhengig av hverandre, for at flytrafikken skal kunne gå som normalt. Flyteknikere, bakkepersonell, piloter, kabinansatte, ansatte i sikkerhetskontrollen.. Og er du skikkelig uheldig kan det være at én eller flere av disse ansattgruppene streiker på det tidspunktet du skal ut og reise.
Du har noen alternativer i en slik situasjon.
- Ønsker du å utsette reisen din? Dette kan du enkelt gjøre selv på berg-hansen.no eller i appen, i henhold til gjeldende regler for din bilettype. Dersom det er flere reisende i samme bestilling må du kontakte oss for å gjennomføre endringen. Husk at du i tilfeller hvor det tilkommer endringsgebyr må betale for dette selv.
- Har du ikke hørt noe fra flyselskapet om at reisen er kansellert? Da må du regne med at flyet ditt går som planlagt og møte opp til avtalt tid.
- Står flyreisen din i fare for å bli rammet av streiken? Da er det viktig at du ikke kansellerer reisen din selv, men venter til flyselskapet kansellerer. Kun slik har du krav på refusjon.
Hva skjer dersom flyreisen blir kansellert?
Dersom flyreisen din blir kansellert, har du som regel tre valg:
- Ombooking til en flyvning snarest mulig
- Ombooking til en flyvning på et senere tidspunkt
- Refusjon
Er flybilletten din bestilt gjennom Berg-Hansen, tar du kontakt med oss for ombooking eller refusjon. Dersom du velger å kansellere reisen, setter vi billetten din til refusjon, slik at du får pengene tilbake på konto.
Klikk her for kontaktinformasjon til Berg-Hansen.