Tilbake

Hvorfor skal jeg bruke reisebyrå?

Det var mange som forventet reisebyråenes undergang da den store verdenswebben kom og mannen i gata fikk tilgang på både flybilletter og overnatting på nett. Men vi lever i beste velgående og har aldri vært mer sikre i vår sak – de reisende trenger et stødig reisebyrå i ryggen!

En bransje i kontinuerlig endring

Jeg har kolleger som har jobbet i Berg-Hansen i 30 år! For de, så er ikke arbeidsdagen som reisebyråansatt til å kjenne igjen. Reiselivsbransjen er en bransje i kontinuerlig endring. For 30 år siden skrev vi flybilletter for hånd – nå bestiller den reisende i stor grad billetten sin selv via vår reiseportal.

Tross alle mulighetene som finnes på nettet, så sverger fortsatt mange til bruk av reisebyrå. Hvorfor?

Mange myter om reisebyrå

Det er mange myter om reisebyrå der ute, og vi ønsker å adressere noen av de. Formålet er å belyse noen av de viktigste årsakene til hvorfor så mange fortsatt bruker reisebyrå.

Mye handler om pris selvfølgelig – vi vil jo ikke betale mer enn nødvendig for en reise. Men det handler også om tid og forenkling. Hvorfor skal vi gjøre noe vanskelig, når vi kan gjøre det enkelt selv?

Vi tar for oss de fire mest fremtredende mytene, og ser om vi klarer å punktere noen av de 😊

Vinglass ved bassenget_feriehus_langtidsferie_berg-hansen

«Jeg finner alltid billigere billetter på nettet selv»

Dessverre så er det flere av oss som blir lurt her. Mange av nettselskapene opererer med tilsynelatende lave priser i søkemotorer som Finn og Momondo. Deretter blir billetten dyrere og dyrere jo flere klikk vi tar. Høye gebyrer for bagasje, setereservasjon, bekreftelse på SMS, forsikringer, servicepakker osv. gjør at sluttprisen i kassa blir en helt annen.

Du kan definitivt komme over billetter som er noen kroner billigere på nettet, men sørg for at du sammenligner «epler og epler», før du konkluderer med at sluttprisen er billigere. Hos et reisebyrå har du i tillegg en rekke andre fordeler inkludert i billettprisen, som du ikke har på de billigste billettene hos nettselskapene.

Eksemplene nedenfor skisserer hvordan nettselskapene opererer med en rekke tilleggsgebyrer, og at sluttsummen blir en helt annen enn forespeilet på Finn.no.

Eksempel 1: Bestilling via Finn.no
Eksempel 2 - Bestilling via berg-hansen.no

«Det er generelt dyrt å bruke reisebyrå»

Profesjonell oppfølging, enkel bestilling og gode reiseråd har aldri vært rimeligere. Det koster bare noen hundrelapper å skreddersy drømmereisen for hele familien. Å bestille en charterreise koster faktisk ikke noe mer via Berg-Hansen, enn hos charterselskapene direkte. Fordelen med å bruke Berg-Hansen er at du får nøytral hjelp til å velge riktig reisemål, uavhengig av charterselskap.

Gebyrene man betaler til reisebyråene er minimale, og ser man kostnaden i sammenheng med hva man faktisk får inkludert i denne prisen, blir regnestykket enkelt. Trygghet på reise er et eksempel på en tjeneste som er verdt mye, men som mange reisende glemmer å legge inn i regnestykket. Alle de som har opplevd store forsinkelser, kansellerte flyavganger, streik, eller andre beredskapshendelser, vil nok prise tryggheten ganske høyt.

Lekefull storfamilie på stranden

«Det er enklere å bestille på egenhånd»

Storfamilien skal på ferie og alle har ulike ønsker. Mor ønsker shopping, barna vil ha basseng, far vil på museum, og besteforeldrene vil ha gode turmuligheter. Hvordan finner man da en destinasjon som passer for alle? Jo, man kontakter et reisebyrå og får eksperthjelp på 1-2-3.

Skal du på jobbreise så er det en hel del ting du må tenke på. Du skal benytte bedriftens egne avtalepriser på fly og hotell – men hvilke leverandører har bedriften avtale med og hvilke priskoder skal benyttes til bestilling? Du skal legge ut for reisen med eget kredittkort, skrive reiseregning, og sørge for at reiseregningen er merket med ansattnummer, koststed og prosjektnummer. Hvor ble det av fly-kvitteringen? La jeg inn Eurobonuskortet? Husket jeg å reservere vindusplass?

Som kunde i Berg-Hansen har du tilgang på alt dette i en tilpasset reiseportal der du kan bestille fly, hotell, leiebil og tog. Du har en egen profil som hjelper deg med en sømløs bestilling hver gang – både med setepreferanser, betalingskort, fordelskort, kvalitetskrav til reiseregning osv. Du kan til og med få reisen din på faktura direkte til bedriften, så slipper du kanskje hele reiseregningen. Du har full oversikt over alle tidligere, fremtidige og kansellerte reiser i appen din, og her kan du også endre flybilletten din selv helt frem til innsjekk stenger. Det blir ikke enklere enn det.

«Reisebyrå er kun for de på jobbreise»

Nei. Skillet mellom jobbreise og privatreise blir visket mer og mer ut. Vi lever i et samfunn der «alle» har dårlig tid, som betyr at vi bruker tiden vår effektivt, både på jobb og privat. Det som er helt sikkert, er at vi ikke er interessert i å bruke mye tid på å bestille reise – det er selve reisen vi vil bruke tiden på. Det er her reisebyrået kommer inn – vi sparer nemlig kundene våre for enormt mye tid.

En økende trend vi ser på markedet er å kombinere jobbreisen med ferie. Bleasure kalles det – et relativt nytt begrep sammensatt av «business» og «pleasure». Som reisebyrå er det derfor utrolig viktig for oss å kunne tilby gode produkter og tjenester innenfor begge områder. Vår jobb er å gjøre det enkelt for våre kunder, uavhengig av formålet med reisen.

Bleasure

Vi konkluderer

Det er sjeldent enklere å bestille reiser på egenhånd. Hos et reisebyrå har du menneskelig ekspertise og gode digitale verktøy som forenkler hele prosessen for deg, uavhengig om du skal på jobbreise eller privatreise. I tillegg er tiden vår dyrebar, og tryggheten et seriøst reisebyrå gir deg er umulig å sette en prislapp på.

Hvis du ikke er kunde av oss allerede, så kan du enkelt bli det!
Vi tilbyr både medlemskap for privatpersoner og bedriftsavtaler for små og store bedrifter.