Tilbake

Nå må togselskapene på banen!

For å reise klimavennlig til klimatoppmøtet COP26, ville EAT-gründer Gunhild Stordalen ta toget fra Oslo til Glasgow. Turen tok 78 timer. Dersom togselskapene skal ha et eksistensgrunnlag fremover må de komme på banen og tilby løsninger som gjør det smidig og enkelt å ta toget på tvers av landegrensene i Europa.

Skinner på togstasjon

Dersom tog skal bli et reelt alternativ til fly, må det bli tilgjengeliggjort på lik linje som fly. Per i dag finnes det ikke noe samarbeid togselskapene imellom som gjør det mulig. Tvert imot, opplever vi som en nøytral reiseaktør, sterke nasjonale selskaper som konkurrerer mot hverandre, i stedet for å samarbeide om gode løsninger.

Ikke bare var togturen til Gunhild Stordalen lang, den var også dyr. Oppsummert tok togturen fra Oslo til Glasgow 12 ganger så lang tid som med fly, og kostet 5 ganger så mye, ifølge artikkelen i Dagbladet, 11.november. Hun sier til Dagbladet at dersom tog  skal være et reelt alternativ til fly, må det være enkelt, økonomisk og overkommelig. Jeg kunne ikke vært mer enig!

Fra konkurrenter til samarbeidspartnere

Det er ingen tvil om at togselskapene har mye å lære av flyselskapene. Flyselskapene har tilpasset seg oppgjørsstandarder, billettsystemer og bestillingsløsninger på tvers av landegrenser og selskapene imellom, og noe de har lykkes godt med. Gjennom felles organisering er 82 prosent av all flytrafikk i verden ivaretatt, som gjør det enkelt å bestille en flyreise på tvers av land og ulike flyselskaper.

Vi trenger derfor en organisasjon og et felles initiativ som kan samordne de ulike togoperatørene i Europa. Sette standarder som gjør det enklere å tilby tog med gode løsninger for både bestilling, oppgjør og billettering. Initiativet må være europeisk, der togselskapene blir tvunget til å åpne sine systemer og kunne selge på tvers. Jeg tror løsningen til initiativ ligger hos EU, og Norge må være en pådriver for å få dette på plass.

Det skal være enkelt å velge miljøvennlig

Fremtiden handler om å gjøre det enkelt å sammenlikne reisetid, pris og klimaavtrykk per transportselskap – og på den måten gjøre det enkelt å velge rett. Både der hvor tog er et alternativ til fly, og der det er et supplement for å komme fra dør til dør.

Hvilket togselskapet tør ta det første skrittet?