Tilbake

Øyhopping i Mosambik

Mosambik er et land med mye å by på. Her snakker vi om sjeldne sydhavsøyer, flotte strender, særs gode forhold for dykking eller sportsfiske, og ikke minst et meget smaksrikt kjøkken. Bli med fra øy til øy i Mosambik!

Hvorfor valgte jeg Mosambik?

Jeg ønsket å «loffe» rundt fra øy til øy etter noen hektiske dager i Cape Town. I tillegg hadde jeg hørt mye bra om maten og den helt spesielle naturen.

Jeg dro alene (noe jeg er vant til), men må innrømme at jeg kjente litt på nervene når jeg gikk ombord i et mindre fly i Johannesburg. Det glemte jeg raskt etter meget god servering på den korte fly turen til Vilanculos. Det var uansett en unødvendig frykt, her var det kvalitet. Det finnes flere flyselskap på denne strekningen, så pass på at du velger riktig.

Du kan kjøpe visum ved ankomst, bare husk kontanter ZAR eller USD. Eller du kan søke om visum på forhånd.

Øyhopping i Mosambik

Mosambik var tidligere en koloni av Portugal. Det merkes enda både på språket og vinen.

Maputo er hovedstaden. Jeg besøkte ikke byen, men fikk inntrykk av det burde jeg ha gjort. Ligger bare noen timer kjøretid fra Kruger. En virkelig pulserende afrikansk by. Siden jeg måtte prioritere, så valgte jeg Vilanculos og øygruppen Bazaruto Archipelago. Sistnevnte en beskyttet nasjonalpark uten veier og butikker – et paradis!

Vilanculos

Vilanculos er en liten og trygg by, men her er det ikke mye asfalt å se. Vi snakker om en genuin afrikansk by. Litt sånn jeg hadde forestilt meg at landsbygda i Afrika skulle være.

Her får du kjøpt lokale håndverksprodukter til rimelige priser. Det er ikke særlig mye å ta seg til slik jeg så det, men mange flotte hotell i området.

Det var spesielt ett jeg vil trekke frem. Ønsker du å oppleve Santorini i Mosambik – så er dette stedet. Her var absolutt alt bare helt nydelig. Hver minste detalj var på plass. Her var også et kapell om du vil gifte seg.

Santoriniutsikt i Vilanculos, Mosambik

Passer utmerket for større familier som vil ha private «villaer» i forbindelse med hotell. Utsikten kommer jeg aldri til å glemme!

Vakkert soverom i Vilanculos, Mosambik

Bazaruto Achipelago

Så gikk turen videre til øygruppen som er nok største grunnen til å besøke landet; Bazaruto Achipelago. En del turister velger å ta små fly ut til øyene, men jeg vil absolutt anbefale båt. Det tok bare en drøy time.

Jeg er vokst opp på en øy og er vant til havet, men dette var en helt ny opplevelse. Det er ekstrem forskjell på flo og fjære, så du kan være midt på havet, og like ved båten kan du faktisk vasse. Kapteinen kjørte i høy fart mellom sandbankene, han påstod at han kunne kjøre i blinde. Litt usikker på det, men imponerende var det.

Bagasjebærer ut i båten, klar for øyhopping i Mosambik

Bazaruto

Jeg besøkte øyen Bazaruto først, den velges ofte av sportsdykkere og strandløver.

På hver øy får du en hjertelig velkomst – med sang, dans og musikk. Litt spesielt, men må innrømme at jeg likte det. Fikk virkelig følelsen av å være langt fra Norge.

Velkomst i Bazaruto, Mosambik

Som nevnt hadde jeg sett for meg en rolig øyhopping, men slik ble det ikke! Jeg var nærmest ikke kommet i land før jeg fikk spørsmål om jeg ville bli med på sandboarding! Jeg lot det sto til og heiv meg med på jeepen med en gjeng sørafrikanere. Det angrer jeg ikke på. Sandboardingen var jo heftig, selv om mitt talent var helt fraværende.

Turen toppet seg når vi fikk servert lokale småretter med drikke – midt i «Sahara» og med denne solnedgangen. Det var magisk!

Øekrenskygger i Mosambik

Anantara

På øyen Bazaruto er det to hotell, jeg besøkte bare Anantara (2 mil mellom hotellene). Et meget lekkert hotell, ikke større enn at alle visste hvem du var etter kort tid. Det er en behagelig luksus, uten at det ble påtatt.

Liker du å spise frokosten på stranden, dekker de bordet til deg der. Samme var det med de andre måltidene. Et all inklusive konsept, men med fokus på høy kvalitet.

Hotellet tilbyr også tennis, volleyball, hesteridning, fugletitting, sandboard, dypvannsfiske, vannsport, snorkling og dykking. Her trenger du ikke ha en rolig ferie, men valget er ditt.

Hotellet har ulike romkategorier, jeg bodde i en Beach villa, som var absolutt innafor. Jeg fikk derimot servert en aperitivo i en Deluxe seaview pool villa – helt perfekt for familier med barn eller vennegrupper. Sjekk utsikten fra egen terrasse, hvor du selvsagt får servert middagen om du ønsker det.

Bassengutsikt fra villaen, Anantara Hotel, Bazaruto i Mosambik

Dagen etter ble det en båtutflukt med blant annet snorkling. Her får du virkelig følelsen av å være helt alene i unik og uberørt natur.

Rundt øyene kan du oppleve over 100 korallarter, tusenvis av fiskeslag, delfiner, fire hvalarter og hai (ikke de farlige visst nok). Du kan også få se de fem marine skilpaddeartene og den sjeldne dugongen (sjøku).

Fisker i blått hav, Mosambik

Dugong

Etter noen dager fullpakket med opplevelser, så gikk turen videre til neste hotell; Dugong Beach. En båttur på 45 minutter. Dette er et noe rimeligere alternativ, men samme hav, strender, sjøliv og det gode kjøkken. Dugong Beach er et firestjerners lodge hotell. Her finnes over 300 fuglearter, inkludert Kingfisher, flokker av flamingoer og pelikaner. Det er bare 14 «chalets» eller bungalower som jeg ville sagt. Det er mulig å leie hele stedet for en større vennegjeng eller familie. Noe jeg synes det kan passe for. De reklamerer med Ocean-safari, øyturer, dyphavsfiske, dykking med mere.

Ankomst i Dugong, Mosambik

Vi fikk servert nydelig mat i omgivelser som ikke kan beskrives – må prøves!

Jeg fikk derimot oppleve at strøm er ikke noe som er tatt for gitt her, så når siste mann/dame forlater baren – venter de 15 minutt før de slår av strømaggregatet. Siden jeg har en tendens til å være siste gjest, så fikk jeg virkelig oppleve den beksvarte natten! Da var jeg ikke særlig høy i hatten!

Snakket med eieren dagen etter og de forstod problemet. De jobber med å få strøm på annen måte, så kanskje neste gang ser jeg litt lysere på Dugong Beach Lodge. Eller jeg passer på å ha med lommelykt.

Frokost i Dugong, Mosambik

Benguerra

Mine nye venner fra Sør-Afrika dro videre dagen etter til Azura Lodge på Benguerra, men da var min tid oppbrukt. Jeg fikk derimot beskrivelse og en haug med bilder tilsendt. Innser at jeg må tilbake til Mosambik, slik at jeg får med meg Azura også. Ser perfekt ut for bryllupsreisende

Er det trygt?

Mosambik har jo også negative sider, men slik jeg oppfattet det så er landet trygt for turister. Spesielt i sør, og det er nok den vakreste delen av landet.

Malaria er utbredt, men ta gode forholdsregler. Sove under myggnett, bruke myggspray og klær som dekker huden om kvelden.

Må også nevne at siden forskjellen er så stor på flo og fjære, så forsvinner deler av strendene til enkelte tider. Det er for så vidt ikke noe problem, men skal du dra på morningen med båt – så kan du risikere å måtte vasse ut til båten. Vi snakker her om litt avstander. Så er du dårlig til bens, anbefaler jeg å ta småfly om du må dra på tidspunkt hvor det er fjære.

Ankomst i Dugong, Mosambik

Noen lure tips

• Legg opp hele turen på forhånd. Taxi og offentlig transport er fraværende.
  • Ta med kontanter til visum og tips
  • Ta med myggspray og bruk den
  • Ta med lommelykt
  • Velg sjømat – himmelsk!
  • Landet grenser til Sør-Afrika, noe som gjør det perfekt til å kombinere med f.eks. Cape Town eller safari.

Fikk du lyst til å oppleve Mosambik? Spør oss – vi setter sammen ferien din!