Tilbake

Trenger man egentlig et reisebyrå?

Enkelte har en oppfattelse av at reisebyråer er et fordyrende ledd med begrenset valg av reisealternativer. Mange forveksler reisebyråer med rendyrkede nettbyråer du finner på markedsplasser som Finn.no og Momondo. For å gå rett på sak – det kan ikke være mer feil! Det er viktig å skille mellom et reisebyrå som Berg-Hansen og et nettbyrå. La meg forklare hvorfor.

Mann med jordklode i hendene

Fordyrende ledd?

Nettbyråene lokker med å ha de beste prisene, «viktige» servicepakker og «nyttige» forsikringer som i realiteten er tjenester du ikke trenger å betale ekstra for – eller som allerede er inkludert i prisen. Det er slik nettbyråene tjener penger. Hos Berg-Hansen er prisen du faktisk ser i løsningen tilsvarende nettopriser fra flyselskapene. Da vet du at prisen du finner er den prisen flyselskapene selv opererer med. Det er det billigste på markedet.

Enklere å bestille selv?

De profesjonelle reisebyråene har egne bestillingsportaler som gir deg mulighet til å bestille både fly, hotell og leiebil – på samme sted. Her er alle flyselskap og alle prisklasser tilgjengelig.  Hos Berg-Hansen bestilles 9 av 10 enkle reiser og overnattinger på vår app eller bestillingsportal. Ofte blir mer kompliserte reiser bestilt hos våre eksperter på kundesenteret. Vi mottar drøyt en million telefonhenvendelser fra reisende hvert år. De som ringer inn trenger gjerne hjelp fordi det har skjedd noe uforutsett underveis, for eksempel streik eller kanselleringer. Da er det enkelt å ringe Berg-Hansen fordi det er en raskt og effektiv måte å få profesjonell hjelp til bestilling og endring.

Er det nødvendig med reisefaglig kompetanse?

Det er lett å tenke at alle kan bestille sine egne reiser selv, og det er for så vidt riktig. I hvert fall når det gjelder de enkle reisene. Men reiserådgiving er også et eget fag. Det er en jungel av priskombinasjoner og selskaper tilgjengelig, og på de mer kompliserte reisene kreves det både erfaring og kompetanse for å finne de beste og kostnadsbesparende reiserutene. Og disse finner du ikke nødvendigvis selv på nettet.

Hos nettbyråene sitter det ansatte uten reiserådgiverkompetanse som tar imot din henvendelse. De sender deretter henvendelsen din videre, og det er nettopp derfor det kan ta opptil 24-timer for å få svar på et relativt enkelt spørsmål. Til sammenligning har kundesenteret hos Berg-Hansen en gjennomsnittlig svartid på 21 sekunder – uansett hva din henvendelse gjelder.

Er reisebyrå kun for jobbreiser?

Alle kan bestille reisene sine hos et reisebyrå! Nesten alle store norske virksomheter samarbeider med reisebyråer for å gjøre jobbreisene enkle, behagelige og trygge for sine ansatte. Men kunnskapen og verktøyene som er utviklet for profesjonelle jobbreisende kan faktisk komme alle til gode. Bestiller du ferien din hos Berg-Hansen får du din personlige reiserådgiver og de beste anbefalingene som sørger for å sette sammen reisen akkurat slik du ønsker.

Når du reiser med Berg-Hansen får du 100% service og du kan kontakte oss før, under og etter reisen. Alt som bestilles gjennom oss er vårt ansvar, slik at du kan lene deg tilbake og slappe av. Det er gratis å være medlem hos oss, og vi er der for deg uansett hva det måtte være 24 timer i døgnet.

Så lurer du sikkert på hvordan vi tjener penger?

På jobbreisemarkedet er det mange som betaler en fastpris i måneden for å få tilgang til alle våre tjenester. Prisene varierer i forhold til hvor mye man reiser og funksjonalitet.

Det kan være greit å vite at dersom du bestiller en privatreise på bestillingsportalen til Berg-Hansen er dette kostnadsfritt. For de som ønsker ekstra trygghet for sin reise tilbyr vi servicepakker som koster 149 NOK per bestilling. Da kan du ringe oss så ofte du vil uten ekstra kostnader. Velger du ikke å betale dette, men ringe oss – hjelper vi deg gjerne – og du betaler 399 NOK for hjelpen.

Med ønske om et godt nytt reiseår!